بام لارستان به همت دو کوهنورد فتح شد + تصاویر

image انتشار در۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ image سرویس:برگزیده ها image بدون دیدگاه image 47 بازدید

در حرکتی نمادین به مناسبت دهه فجر

بام لارستان به همت دو کوهنورد فتح شد + تصاویر

یعقوب موحدی *: مدت ها بود که در فکر صعود مجدد به بام لارستان بودم و در حال برنامه ریزی بودم که بار دیگر کوه با عظمتِ کمتر شناخته شده منطقه را درنوردم؛ کوهی با مسیر بسیار طولانی، قله پوشیده شده از درختان جنگلی مانند سرو، کاج ، بنه کوهی و پوشیده از گیاهان دارویی مثل خاکشیر، آویشن، چراغو، آدامس کوهی (بنزه) و انواع گلهای رنگارنگ و محل زندگی انواع حیوانات مثل بز کوهی، کَل، قوچ (لارستان)، میش، روباه، خرگوش، شغال و پلنگ.

این کوه دارای قله ای به ارتفاع ۲۹۷۰ متر از سطح دریا و در بعضی از فصول سال پوشیده از برف است که در شرق شهرستان لارستان در جنوب فارس و شمال استان هرمزگان در کیلومتر ۷۵ جاده لارستان – بندر عباس مشرف بر روستای هرمود میرخوی از بخش مرکزی لارستان قرار دارد.

تا اینکه به لطف خداوند و استعانت از رب العالمین موفق شدم به مناسبت دهه پر فروغ فجر و سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در یک برنامه دو روزه یعنی پنج شنبه و جمعه (۱۹ و۲۰ بهمن ماه ۹۶) این صعود را عملی نمایم به افتخار همه ملت شریف، فهیم، متدین و ولایی ایران اسلامی به ویژه برای شادی روح شهدا و امام شهدا این حرکت ورزشی را با موفقیت به پایان رسانم.

البته بهترین زمان صعود به کوه «شب» لارستان در ماه بهمن است، زیرا مسیر رسیدن به قله بسیار طولانی است و باید بیش از یک روز راه را طی کرد تا به قله رسید. دومین مسأله نبود آب در مسیر صعود و سومین علت نیز گرمای زودرس هوا در جنوب کشور است. اگرچه کارهایی هم انجام شده است که به لطف خداوند، کمک خیرین، تلاش کوهنوردان عزیز و دوستداران طبیعت و پیگیری امام جمعه روستای هرمود میرخوی آقای شیخ علی اژدری بوده است؛ به عنوان نمونه حدود پانزده خمره در مسیر حفر شده که کوهنوردان و طبیعت دوستان در هنگام صعود با مشکل آب مواجه نشوند. البته متأسفانه در منطقه لارستان بارندگی آنچنانی نداشته ایم و اگر هم بارندگی داشته ایم خیلی کم بوده و آن مقدار آب کفاف برنامه های زیادی نمی دهد.

برای صعود ساعت ۵:۰۰ صبح روز پنج شنبه نوزدهم بهمن از شهر لار حرکت خود را به سمت روستای هرمود آغاز نمودم. در بین راه و در نمازخانه جایگاه پمپ بنزین لطیفی نماز صبح را بجا آورده و حرکت خود را به سمت روستای هرمود ادامه دادم تا اینکه ساعت ۶:۱۵ به درب منزل آقای شیخ علی اژدری رسیدم و سپس با وسیله نقلیه ایشان همراه با راهنمای صعود که از قبل هماهنگی شده بود، به طرف دامنه کوه و قله مورد نظر حرکت کردیم. ساعت ۷ صبح حرکت به سمت قله را با یاری گرفتن از خداوند شروع کردم. با کوله ای به وزن ۲۰ کیلوگرم تا ساعت ۵ عصر پنجشنبه یکسره حرکت می کردیم و تا قبل از  تاریک شدن هوا خودمان را به جان پناهِ کوه رساندیم. آنجا هوا بسیار سرد بود و برای گرم نگه داشتن خود نیاز بود آتش روشن کرده و از نور آن به عنوان روشنایی نیز استفاده کنیم (به دلیل محرومیت از قرص کامل ماه). به همین خاطر  مشغول جمع آوری هیزم شدیم. به هر طریق آن شب را به پایان رساندیم و صبح روز بعد (جمعه بیستم بهمن) بعد از بجا آوردن نماز صبح و جمع آوری وسایل و ارسال گزارش صعود به رادیو ورزش و برنامه صدای کوهستان، حرکت روز دوم خود را  از ساعت ۶:۳۰ آغاز نموده و ساعت ۱۱:۱۵ همان روز به قله رسیدیم؛ البته فقط بیست دقیقه در بین راه استراحت و صرف صبحانه داشتیم. بعد از رسیدن به  قله سجده شکر بجا آوردیم و پس از گرفتن چندین عکس و فیلم از قله کوه شب در حالی که هوا بسیار سرد و مه آلود و هنوز برفی بود حرکت برای بازگشت را شروع کردیم. در هنگام بازگشت به سرعت و توان خود افزودیم تا هر چه سریع تر به دامنه کوه برسیم. فقط در بین راه برای بجا آوردن نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا کمی توقف کردیم و حتی زمانی را برای صرف ناهار اختصاص ندادیم. به لطف خداوند ساعت ۸ شب جمعه بیستم بهمن ۹۶ به دامنه کوه رسیدیم و با توجه به هماهنگی قبلی آقای اژدری به همراه دو نفر از روستا به استقبال ما آمدند و با وسیله نقلیه ما را به روستای هرمود رساندند و بعد از پذیرایی و استراحت کوتاه به شهرمان بازگشتم.

این را بگویم که در این صعود دو روزه از تجربیات راهنمای محلی به نام آقای محمد شریف نسب بهره مند شدم. ناگفته نماند که قرار بود همنوردانی از تبریز، تهران، مرودشت و همچنین شهر لار در این برنامه شرکت کنند اما از آنجا که هوای سردِ قله این کوه بنا به گفته بسیاری اشک کوهنورد را در می آورد و بی آبی و حمل آذوقه برای دو روز در مسیری طولانی، افراد را تحت فشار قرار می دهد، از حضور همنوردان محروم شدیم.

امید است همه مسئولین شهرستان به همراه همنوردان و دوستداران محیط زیست بخصوص مردم مهمان نواز روستای هرمود میرخوی این روستا را به عنوان روستای گردشگری معرفی نمایند و همگی از این طبیعت الهی مراقبت کنیم.

به امید صعود دیگر و موفقیت بیشتر در راه خدمت به اسلام و مردم خوب منطقه لارستان.